Országos Egyéni Feeder Bajnokság – elődöntő, középdöntő, döntő

Három éve kezdtem el megyei szinten a hosszúelőkés feeder versenyekre járni. A 2021-2022. év azt mutatta, hogy a Békés vármegyei versenyeken a finomszerelékes úszós horgászmódszer mellett, a hosszúelőkés feeder horgászversenyeken is helyt tudtam állni, ezért szerettem volna magamat kipróbálni országos szinten is a feeder szakágban.

2023. áprilisában úgy döntöttem, hogy benevezek az Országos Egyéni Feeder Bajnokság elődöntőjére. A selejtező 2 helyszínen került lebonyolításra, a Kaposvár mellett található Desedai-víztározón és a Debrecen közelében lévő Látóképi-víztározón. Én az utóbbi helyszínt választottam elődöntőként, hiszen pár évvel ezelőtt finomszerelékes úszós szakágban egy Klubcsapat Országos Bajnokságon már horgásztam ezen a vízen. Némi tapasztalattal és információval vágtam neki a látóképi elődöntőnek, ahol 66 versenyzővel kellett megküzdeni a továbbjutásért. A létszám miatt 6×11 fős szektorok kerültek kialakításra.

Elődöntő

XIII. Feeder Országos Bajnokság, elődöntő (Debrecen, Látóképi-víztározó)

A két tréningnapon kívül részt kellett még venni a kötelező edzésnapon, majd ezt követte a két versenynap. A pénteki kötelező edzésnapon kezdett kirajzolódni bennem, hogy milyen halakra, milyen távolságon, milyen limittel kell majd horgászni a versenynapokon.

Látóképi dévérkeszeg
Látóképi dévérkeszeg, szájában a horogra felkínált szúnyoglárva
Látóképi balin
Látóképi vörösszárnyúkeszeg
Látóképi karikakeszeg
Látóképi ponty

A finomszerelékes úszós versenyektől eltérően, itt a 4 óra helyett 5 óra hosszúságú fordulók voltak. A reggeli regisztráció és a sorsolás 7:00-7:30 között zajlott le, majd a kisorsolt helyet 8:00-tól (1. hangjelzés) lehetett elfoglalni. 8:55-kor szólalt meg a 2. hangjelzés, ami a 9:00-kor (3. hangjelzés) kezdődő csali és etetőanyag ellenőrzést jelentette (limit ellenőrzés). 9:50-kor megszólalt a 4. hangjelzés, ami a 10 perces alapozó etetést jelezte, majd ezt követte az 5. hangjelzés 10:00-kor, amikor is kezdetét vette a forduló. A 15:00-kor megszólaló dudaszókor még csak sejtettem, hogy jó eredményt értem el szektoromban, viszont a mérlegelést követően magamat is meglepve, a fogott halaim súlya szektor 1. helyezést jelentett.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, elődöntő
XIII. Feeder Országos Bajnokság, elődöntő – 1. forduló: szektor 1. (16 200g)

Nemcsak a szombati napon, de a vasárnapi fordulóban is sikerült az egyik legnehezebb szektorba sorsolnom, számos eredményes, tapasztalt feeder horgásszal kerültem egy szektorba. Ezt még tovább fokozta, hogy többen voltunk a szektorban, aki az első versenynapot követően az első 10 helyen állt.

A horgászat kicsit nehezen indult, hiszen rutintalanságomból adódóan 2 óra „szenvedés” után muszáj volt kockáztatnom, ezért próbáltam a testesebb dévérkeszegeknek kedvezni. Az élőanyag mennyiségét elkezdtem növelni az etetőkosárban bejutatott etetőanyaggal, bízva abban, hogy előbb-utóbb a testesebb keszegek megjelennek az etetésemen. A déli órát követően szép ütemben jöttek a szebbnél szebb dévérkeszegek, így sikerült visszajöjjek a versenybe. 15 kg fogott hallal a 2. fordulóban sikerült szektorom 3. helyére feljöjjek.

Ez rosszul is elsülhetett volna, hiszen kezdetben még nem nagyon voltak étvágyuknál a halak, de bíztam abban, hogyha minél több élőanyag jut be az etetésemre, akkor a kisebb halak eltelnek és a nagyobb halak megjelennek.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, elődöntő
XIII. Feeder Országos Bajnokság, elődöntő – 2. forduló: szektor 3. (15 025g)

A két fordulót követően összesen 4 ponttal (1p+3p) sikerült a 66 fős mezőnyben az összetett 6. helyen végeznem, ami a középdöntőbe való bejutást eredményezte. A debreceni elődöntőből az első 18 fő, míg a kaposvári mezőnyből 22 fő versenyző jutott tovább a középdöntőbe.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, elődöntő: 6. hely

Középdöntő

A két helyszín (Látóképi-víztározó, Desedai-víztározó) elődöntőjéből összesen 40 fő jutott be a középdöntőbe, ahol már csatlakozott a 40 fő ranglistás versenyző is. A középdöntő Kenderes-Bánhalma, Nagykunsági-főcsatornán került megrendezésre.

XIII. Feeder OB, középdöntő (Kenderes-Bánhalma, Nagykunsági-főcsatorna)

A tréningnapokon a víz azt az arcát mutatta, amit 2019-ben és 2020-ban az Országos U20 Bajnokságon tapasztaltam, akkor is viszonylag kevés halra kellett horgászni. A csatorna dévérkeszeget, karikakeszeget, balint és egy-egy kósza bodorkát adott, ezen kívül még törpeharcsára és gébre is lehetett eredményesen pecázni. Kötelező tréningnapra próbáltam az úszós horgászat tapasztalatait teljesen átépíteni a hosszúelőkés feeder horgászatba, így várva az első versenynapot.

Kunhegyesi dévérkeszeg
Kunhegyesi bodorka

Az első versenynapon mindenki kihúzta a saját „rácsát” a négy versenynapra. Mivel összesen 80 versenyző volt, így 8×10 fős szektorok kerültek kialakításra, ebből a nyolc szektorból mindenki kapott valamelyik fordulóban egy szélső szektort és három belső szektort. (Azért fontos a rács szerepe egy több fordulós versenynél, mert így mindenki egyenlő eséllyel indul, nincs az, hogy egy versenyző többször ülhet kiemelt helyre.) Ezt követően pedig a szektorában lévő helyét sorsolta ki a versenyző.

Kunhegyesi törpeharcsa a horgon

Horgászatom elsősorban a keszegek megfogásáról szólt, ezért próbáltam nekik kedvezni. Etetőanyagom egy sötétebb színű, édes keverék volt. Használtam különböző magokat is etetni, mint például csemegekukoricát és kendermagot. Ezen kívül még volt az aprószúnyognak előkészítve földnedves állagú föld, amit apró csipetekkel adagoltam az etetőanyaghoz, mielőtt a kosarat megtöltöttem volna. Élőanyagként csontit, pinkit, gilisztát, bábot és szúnyoglárvát használtam, ezek közül valamit csak csalizni használtam, de volt, amit az etetőkosár tartalmával juttattam be a vízbe.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, középdöntő

Mint ahogy már mondtam, a keszegek megfogása volt a fő cél a fordulók alatt, viszont terítékemet színesítették még a törpeharcsák is, amik a fogott súlyom nagyrészét adták. Voltak olyan időszakok a verseny ideje alatt, amikor az 5-6 dkg-os törpeharcsa bónuszhalnak számított. A belső szektorokban nem volt meglepő az, amikor a versenyző érintetlenül tekerte ki szerelékét a vízből. Többen ezeket az üresjáratokat próbálták apró gébezéssel vagy küszözéssel eltölteni.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, középdöntő 3. forduló – szektor 1.
XIII. Feeder OB, középdöntő 1. forduló – szektor 3.
XIII. Feeder OB, középdöntő 2. forduló – szektor 4.
XIII. Feeder OB, középdöntő 3. forduló – szektor 1.
XIII. Feeder OB, középdöntő 4. forduló – szektor 3.

A négy versenynap alatt sikerült 11 pontot horgászni (3p-4p-1p-3p), ami az összetett 7. helyet jelentette. Ezzel az eredménnyel sikerült kvalifikálni magamat a Fehérvárcsurgói-víztározón megrendezett döntőbe.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, középdöntő: 7. hely

Döntő

Az elődöntőn elindulva nem hittem, hogy egészen a döntőig fogok eljutni, de nagy örömömre sikerült. A Nagykunsági-főcsatornáról továbbjutó első 40 fő jutott be a döntőbe, az ott megszerzett pontokat mindenki hozta magával, így én a 7. helyről vártam a folytatást 11 helyezési pontszámmal.

A döntő helyszíne Fehérvárcsurgón, az ott található Fehérvárcsurgói-víztározón került megrendezésre. A döntőt megelőzően lehetőség adódott azok számára, akik szerettek volna tapasztalatot szerezni a vízről, így a víztározón két verseny is lezajlott addig. Sajnos a távolság miatt nem tudtam ezeken a megmérettetéseken ott lenni, hogy feltérképezzem előtte a vizet, viszont számos rutinos versenyhorgásszal ismerkedtem meg, mint az elődöntőben, mint a középdöntőben, akikkel felvettem előtte a kapcsolatot. Tőlük némi információhoz jutottam a pályáról, hogy nagyjából mire is számíthatok.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, döntő (Fehérvárcsurgó, Fehérvárcsurgói-víztározó)

A tréningnapokon még úgy éreztem, hogy ez nem az én döntőm lesz, hiszen a 40-60 m-es távon nagyon nehezen tudtam halat fogni a többi versenytárshoz képest, így kicsit el is voltam keseredve. Sajnos az addig megszerzett információk és tapasztalatok nem segítették a horgászatomat, így a kötelező edzésnap végére kizártam minden lehetséges opciót a benti horgászatnál. …ám akkor jött az ötlet.

A benti horgászatomat sokszor zavarta a küsz jelenléte, így rápróbáltam a kinti „lógatós” távon a snecikre. Kíváncsi voltam, hogy ezeket a halakat milyen ütemben, mekkora egyedsúllyal, milyen horoggal, milyen csalival stb. lehet őket fogni. Kötelező edzésnap végén összegeztem az addigi tapasztalataimat a pályáról, úgy véltem, hogy a benti horgászattal nem tudnék olyan biztonságos horgászatot csinálni, mint a jó átlagsúlyban lévő partmenti küszözéssel. Ezért úgy döntöttem, hogy az első fordulóban az apróhalakat veszem üldözőbe.

Igen szép számban sikerült a szélhajtó küszökből fogni, úgy, hogy még sosem horgásztam feeder bottal rájuk, kicsivel több, mint 400 db sikerült fogni belőlük az 5 órás fordulóban.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, döntő 1. forduló – szektor 4.
XIII. Feeder OB, döntő 1. forduló – szektor 4.

Ami számomra nagyon nagy meglepetés volt, hogy a ranglistás versenyzők, akik szintúgy tréningnapokon a benti keszegezést, pontyozást próbálták nem is eredménytelenül, ők sem bízták a véletlenre, a biztos snecizést választották. Ez magabiztosságot adott számomra a többi versenynapra, próbáltam még finomítani, ráhangolódni az apróhalazásra, így a második fordulóban 604 db küsszel szektor 3. helyezést sikerült elérnem.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, döntő 2. forduló – szektor 3.
XIII. Feeder OB, döntő 2. forduló – szektor 3.

A harmadik fordulóban sajnos a darabszám visszaesett, zavaró tényező volt a vízen úszó zöld alga, hiszen alatta a küszök megfogása nehezebb volt. Az 5 órás fordulóban 8275 g fogott hallal szektor 4. helyet sikerült pecáznom.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, döntő 3. forduló – szektor 4.
XIII. Feeder OB, döntő 3. forduló – szektor 4.

A negyedik fordulóban a cél az 1-10-ben való maradás, ezért szintén a biztos apróhalazást választottam. Szerettem volna a pénteki 604 db sneci fogásomat túlszárnyalni, ezért forduló előtt a kipakolási időben azon goldolkodtam, hogy hogyan tudnám darabszámomat fokozni. A verseny lefújását követően a halszámláló összesen 640 db halat mutatott. Fogásom 9825 g halat jelentett, ami szektor 2. helyet eredményezett. Sajnos a halak átlagsúlya kevesebb lett, mint a 604 db pénteki fordulóban, viszont boldogsággal töltött el, hogy sikerült fogott halaim darabszámát megnöveljem.

Úgy gondolom, hogy nem mindig a gyorsaság eredményezi az apróhalas sikert, jó példa erre a második és a negyedik forduló összehasonlítása. Verseny ideje alatt sokszor nem a kapásra akasztottunk, hanem ütemre horgásztunk (pár másodperc elteltével szerelékünket újra dobtuk, újra csaliztunk, ha pedig hal volt a horgon azt kíméletesen kiszabadítottuk és tettük a haltartóba). Sokszor lehet eredményesebb lett volna az, ha egy kicsivel többet rávárunk a kapásra, vagy néha rápróbálni más csalival is az etetésre az átlagsúly növelése érdekében.

XIII. Feeder Országos Bajnokság, döntő 4. forduló – szektor 2.
XIII. Feeder OB, döntő 4. forduló – szektor 2.
XIII. Feeder Országos Bajnokság, döntő: 6. hely

A négy forduló alatt több, mint 2000 db apróhalt sikerült fogni, az eddigi versenyem közül ez volt a legpörgősebb, legfárasztóbb versenyem. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy élvezetes volt ennyi halra horgászni, viszont a stabil eredmény érdekében ezt kellett csinálni. A reális célt sikerült elérnem, így a XIII. Feeder Országos Bajnokság döntőjében sikerült az előkelő 6. helyen végeznem.

Örülök, hogy részese lehettem a XIII. Feeder Országos Bajnokság elődöntőjének, középdöntőjének és döntőjének, hiszen rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam, mindemellett nagyszerű emberekkel köthettem szoros barátságot.

A 2024. évben szeretnénk ismét elindulni az Országos Feeder Bajnokságon, remélem hasonló élményekkel és eredménnyel tudok jelentkezni.

XIII. Feeder Országos Bajnokság (MOHOSZ)

Szeretném megköszönni a támogatást a Körösvidéki Horgász Egyesületek Szövetségének, a MatchFishing Horgászbolt és SHE Szarvas-nak és Hegedűs Józsefnek, valamint külön köszönet csapattársamnak, Lázár Krisztiánnak a döntőben való háttérmunkáért!

Hálásan köszönöm azok munkáját is, akik valamilyen szinten hozzá tudtak tenni a horgászatomhoz, legyen az egy észrevétel vagy egy információ, amit a versenyeken tudtam kamatoztatni és alkalmazni.

Köszönöm azoknak a szurkolást, akik mindvégig követték az eseményeket és velem együtt izgulták végig az elődöntőt, a középdöntőt és a döntőt!