A Békési Matchfishing Junior csapat riportja

A Körös-vidék vízpartjai számos nemzetközileg is eredményes versenyhorgászt „kineveltek” már az elmúlt évtizedek alatt. Akik figyelemmel kísérik a Békés megyei versenyhorgász-életet, azoknak bizonyára nyilvánvaló, hogy egy olyan fiatal és tehetséges versenyhorgász-generáció van most is „beérőben”, akik sok szép és rangos versenyhorgász sikert érhetnek el pályafutásuk alatt.

Az alábbiakban a Békési Matchfishing Junior csapat és annak néhány tagja mutatkozik be egy öninterjú és a 2021. évi versenyévad eredményein keresztül:

Csapattagok:

• Pataki Sándor
  • Kertes Ákos
  • Takács Martin
  • Keller-Pintér János
  • Lázár Krisztián
  • Keller-Pintér Barnabás

Pataki Sándor

A 2021-es évben számtalan versenyen vettem részt kisebb-nagyobb sikerrel. A szezon kezdete kimagaslóan jól kezdődött számomra, hiszen az első kisebb versenyen sikerült a dobogó legfelső fokára felállnom. A vírushelyzetnek köszönhetően ezután számos versenyt nem rendeztek meg vagy elhalasztottak, így szüneteltetni kellett a versenyzést.

A tavalyi évben a rakósbotos horgászat mellett szerettem volna magam kipróbálni hosszúelőkés feeder versenyen is, ezért a májusban megrendezett Békés Megyei Egyéni Feeder Horgász Bajnokságra beneveztem. A bajnokság két napon volt lebonyolítva, első napon sikerült egy szektor 1-est horgásznom, viszont másnap a szektoromban már csak egy szektor 2-est tudtam pecázni. A két nap eredménye azt jelentette, hogy összesítésben három helyezési pontszámmal a dobogó harmadik fokára tudtam felállni.

A feeder bajnokságot követően júniusban megrendezésre került a Békés Megyei Finomszerelékes Egyéni Horgász Bajnokság, amivel nagyon nagy tapasztalatot szereztem. Sajnos nem tudtam százszázalékosan felkészülni rá, hiszen nem volt időm feltérképezni a pályát előtte és a felszerelésem sem volt a legalkalmasabb a versenyre. A felkészületlenségem az első versenynap után látszódott az eredményemen is, hiszen nem sokszor fordult még velem elő az, hogy a szektorban utolsóként végezzek. Kicsit el is keseredtem, viszont nem adtam fel. A verseny után hazaérve felhívtam Szilvási Szilárdot – aki a csapat egyik fő szponzora –, és ő hasznos tanácsokkal látott el. Ezért a taktikán változtatva topszetjeimről a régi szerelékeket lecseréltem és készítettem rájuk teljesen újakat. A limitemen is változtattam, hiszen az első fordulóban kevésnek bizonyult mind az etetőanyag mennyisége, mind az élőanyag felhasználása. Így másnap a maximum limitet kihasználva kezdtem meg a versenyzést. Ez a felkészülés, illetve Szilárdnak az instrukciói már elegendőek voltak ahhoz, hogy egy eredményes horgászatot tudjak megvalósítani. Nem is történt ez máshogy, hiszen a második fordulóban egy szektor 2-essel végeztem, a harmadik fordulóban pedig sikerült a szektoromat megnyernem. Így az első versenynapot kijavítva sikerült magam felküzdeni az összetett 6-dik helyre.

Kevés hétköznapi horgászatot szoktam eltölteni a vízparton, inkább versenyeken szeretek részt venni. 2021-ben is részt vettem Nyári Tamás által rendezett Timár Mix–Miniker–KHESZ Kupasorozat horgászversenyein. Sajnos nem sikerült az összetett címvédés idén a finomszerelékes kategóriában, viszont számos fordulóban sikerült dobogós vagy dobogó környéki helyezést elérnem. Rendkívül szimpatikus volt számomra, hogy a feeder vonalat erősítve, idén külön hosszúelőkés feeder versenyek is megrendezésre kerültek. A finomszerelékeshez hasonlóan a feeder kupasorozat minden fordulója szintén díjazva volt, illetve a fordulók összeredménye is. Szerencsére sikerült több fordulón is a dobogóra állnom.

2021-ben számos verseny Gyomaendrődön, a Fűzfás-zugi-holtágon kialakított versenypályán került lebonyolításra. Rengeteg versenyen vettem már itt részt, de befejezésképp szeretném ismét a Megyei Finomszerelékes Egyéni Horgász Bajnokságot példaként hozni, hiszen ezen a versenyen tanultam tavaly a legtöbbet, mégpedig azt, hogyha el is keseredünk az eredményeinken, akkor sem szabad sosem feladni, illetve fogadjuk meg egy tapasztaltabb horgász tanácsait, hiszen egy csöppnyi értékes információval is már sokkal sikeresebbek lehetünk.

dr. Kertes Ákos

A horgászat mindig is az életem részét jelentette. Egészen kicsi gyermekkorom óta járom a vízpartokat és megannyi élményt gyűjtöttem az évek során. Ezen belül is a versenyhorgászat egy külön fejezetet képvisel. A csapat, amiben már több éve versenyzem, lelkes békés megyei fiatalokból áll. Az évek során egyre szorosabb barátságot ápolunk, amikor csak lehetőségünk adódik, együtt készülünk az egyéni versenyekre is. A 2021-es év számomra a csapat sikereiről szólt, azonban egyéni versenyen is tudtam szép eredményt elérni.

Igazi diadalként éltem meg a 2021. júniusában megrendezett KHESZ–Matchfishing Matchbotos Kupán elért 2. helyezésemet. A korábbi évek gyengébb szereplései után ebben az évben összeszedettebben és technikásabban tudtam horgászni a Fás-tó halaira. Nagy segítségemre volt, hogy csapattársammal közösen készültünk a megmérettetésre. A korábbi évek tapasztalatait és tanulságait összegyúrva alapvetően vízközti horgászatra készültem, ehhez kellett a megfelelő etetőanyagot kiválasztani. Ám az etetőanyag önmagában mit sem ért a megfelelő szerelék kiválasztása nélkül. Nagy szerepe volt így az úszó tömegének – hiszen a legnagyobb szélben is pontosan kellett tudni meghorgászni az etetést –, valamint az előke hosszának és a horog méretének is. További fontos célt a minél természetesebb csali felkínálása adta a Fás-tó kristálytiszta vizének ismeretében. Könnyű, kicsi és erős horgot alkalmaztam a lehető legvékonyabb előkezsinórra kötve, hogy ne zavarja a halakat. A matchbotos technika az utóbbi években sajnos egyre jobban háttérbe szorul. Nagy pontosságot és sok gyakorlást igénylő módszerről van szó, ezért is örvendetes számomra, hogy több éve részt vehetek egy ilyen eseményen, ahol egyre többet tanulhatok a rutinos versenyzőktől.

Számomra az idei versenyszezonra a koronát mégis a csapateredményeink tették föl. A megyei csapatversenyeken, mind úszós, mind feeder szakágban sikerült a képzeletbeli dobogó második fokára felállnunk. Jó érzés egyéniben is jól szerepelni, de az igazi örömöt nekem az jelenti, ha egy sikert csapatként érünk el és azt meg tudjuk osztani egymással. Bízom abban, hogy a későbbiekben akár országos versenyen is részt tudunk venni. Ez még több munkával és szorgalommal fog járni az elkövetkezendő években.

Takács Martin

Úgy gondolom, 2021 sokáig emlékezetes év marad számomra. Egyrészt befejeztem a középiskolát és emiatt (plusz a vírushelyzet miatt) sikerült az átlagnál többet horgásznom, versenyekre felkészülnöm, aminek meg is lett az eredménye. Bár az egyéni országos bajnokságon nem indultam, de cserébe az összes megyei bajnokságon részt vettem, még a feeder versenyeken is – főleg tapasztalatszerzés céljából – nem akármilyen eredménnyel.

Korábban még nem vettem részt megyei feeder versenyen, de az idén néhányra beneveztem és az eredmény nem maradt el: a Békés Megyei Egyéni Feeder Horgász Bajnokságon 2. helyezést, a Békés Megyei Method Horgász Bajnokságon 1. helyezést értem el.

Az úszós versenyek már a tavalyi évben is jól sikerültek, de idén sikerült rátenni még egy lapáttal a KHESZ–Matchfishing Matchbotos Kupa 1. helyezésével és a Békés Megyei Finomszerelékes Egyéni Horgász Bajnokság 1. helyezésével.

Talán a legmeglepőbb, legtanulságosabb verseny a Békés Megyei Method Horgász Bajnokság volt, hiszen először vettem részt rajta, és míg a hosszúelőkés feederezést viszonylag gyakrabban űztem, addig a method technikát évente csupán 1-2 alkalommal választottam. Verseny előtt nem mentem le tréningezni a pályára, mivel tudtam, hogy a versenyen teljesen más arcát mutatja a víz, de rendelkeztem annyi információval, amivel már el mertem indulni. Az előző évek versenyeiből látszódott, hogy nem mindenhol lehet halat fogni, ezért úgy is készültem, hogy nem lesz egy pörgős peca. Ez a versenyen be is bizonyosodott, hogy bár voltak halas szektorok, de nekem a haltalan részen kellett boldogulni. Összesen egyféle etetőanyaggal, kétféle pellettel és két bottal készültem, mert nem szerettem volna azt a hibát elkövetni, hogy rengeteg keveréket alkalmazva, illetve távolságot próbálgatva nem hagyok elég időt az esetleg jól működőnek. Ez be is jött, ugyanis az első fordulóban három pontyot sikerült megakasztanom és ki is jött mindegyik, ami 8 kiló összefogást jelentett. Ez elég is volt arra, hogy megnyerjem a szektoromat. A második fordulóra nem kellett messze pakoljak, így nem is gondolkoztam új stratégián. Hasonlóan, csendesen indult a második forduló is, amikor rám mosolygott a szerencse és a horgomat egy 6,5 kg-os ponty vette fel. Szákolása után kicsit megnyugodtam, viszont több pontyot már nem sikerült partra emelni, folyamatosan keszegek és kárászok jelentkeztek. Ezekből 3 kilogramm mennyiséget sikerült fognom, így a második fordulóban az összfogásom 9,5 kg lett, ami szintén szektor 1-et jelentett. Bár tudtam, hogy összpontszámban a 2 nagyon jó, de emlékeztem még a Békés Megyei Egyéni Feeder Horgász Bajnokságra, ahol szintén 2 pontot sikerült összehorgászni, de sajnos csak a 2. helyre volt elég. Eredményhirdetés előtt már jött a megnyugtató hír: megvan az első hely!

Így visszanézve, elmondhatom azt, hogy ez volt az eddigi legsikeresebb évem, amiből talán csak a vírus miatt elmaradt Békés Megyei Utánpótlás Bajnokság hiányzott, viszont még így is rengeteg szép emlékkel és serleggel gazdagodtam.

Szeretném megköszönni a csapatomnak is, hiszen Nélkülük nem lett volna ez az év ennyire eredményes és felejthetetlen.

Keller-Pintér János

A versenyzést csak pár éve kezdtem, így nem tudhatok magam mögött több évnyi tapasztalatot. Ennek ellenére úgy érzem, hogy a belefektetett energia szépen lassan meghozza a gyümölcsét.

A 2021-es évben tudtam, hogy nem lesz lehetőségem nagyobb versenyeken részt venni, ezért megpróbáltam ebből a pár versenyből kihozni a maximumot. Az Országos Utánpótlás Finomszerelékes Horgász Bajnokságon sem tudtam részt venni, ami nekem a legnagyobb verseny lett volna az évben. A vírushelyzet miatt a Békés Megyei Utánpótlás Horgász Bajnokság elmaradt, így ott nem tudtam összemérni tudomásomat kortársaimmal. A naptárban a Békés Megyei Finomszerelékes Egyéni Horgász Bajnokság érkezett el. A verseny előtt már hetekkel lejártunk edzeni a Fűzfás-zugi-holtágra. A tavalyi tapasztalatokat figyelembe véve a pontos és gyors pecát próbáltam begyakorolni. A verseny első napján a középső szektorba sorsoltak, ahol sikerült a második legtöbb halat kifognom. A versenynapot követően éreztem, hogy valamit másképp kellene csinálnom, mert lehetett volna ennél jobb is. Ezt bizonyítja, hogy másnap a szektorban első helyezést sikerült elérnem, egy nagyon biztonsági pecával. Az utolsó fordulóban már a pontyok is megjelentek a pályán, így az eddigi keszegre való horgászatot a forduló végére pontyos horgászattal egészítettem ki. Ennek köszönhetően harmadik helyezést sikerült elérnem. A három forduló alatt így 6 pontot tudtam összegyűjteni, ami a dobogó harmadik fokára volt elegendő, de nekem ez hatalmas sikert jelentett.

Számomra a másik nagyobb sikerként megélt verseny egy tábor keretében zajlott le. Ez volt a 43. alkalommal megrendezett Országos Ifjúsági Horgásztábor. Itt már olyan horgásztarsakkal versenyezhettem, akik korábbi versenyeken bizonyítva kerültek el ide. Több fordulóból állt a verseny, nekem az elméleti forduló sikerült a legjobban ezek közül, hiszen első helyet értem el.  A halfogás fordulója igen sok kihívás elé állított, hiszen nem sikerült mindent megoldani a tavalyi helyzethez képest. A többi fordulóban is az élmezőnyben végeztem és ennek köszönhetően az összetett 3. helyezést értem el.

Ezúton szeretném megköszönni mindenkinek, aki hozzásegített ezekhez az eredményekhez.  Külön kiemelném családomat, ezen túl a Körösvidéki Horgász Egyesületek Szövetségét, a Szarvasi Matchfishing Horgászboltot és a Békési Matchfishing Junior csapat tagjainak segítségét is, akik nélkül egyik eredmény sem születhetett volna meg. A 2022-es évben ezzel a számomra még most is megdöbbentő sikerből merített tapasztalattal és lendülettel próbálkozom és próbálkozunk majd a csapattal hasonló eredményeket elérni.

Csapatvélemény:

Az évek során számtalan versenyen vettünk részt, mind egyéniben, mind csapatként. Az egyéni versenyeken számos előkelő helyezést értünk el, viszont csapatban többnyire egy hajszállal lecsúsztunk a dobogóról. Ennek ellenére a 2021-es évben csapatként is büszkélkedhettünk két dobogós hellyel. Mivel a Békés Megyei Egyéni Feeder Horgász Bajnokságon többen részt vettünk a csapatból, ezért az ott szerzett tapasztalatainkat összeadva elindultunk a júliusban megrendezett Békés Megyei Feeder Horgász Csapatbajnokságon is. A Fűzfás-zugi-holtág elég gazdag keszegállománnyal rendelkezik, ezért csapatunk elsősorban a keszeghorgászatra helyezte a hangsúlyt, hiszen tudtuk, hogy ez egy biztonsági pecát fog eredményezni. Mindkét fordulóban szoros volt az állás a dobogó környéki csapatok között, viszont 3 ponttal lemaradva az első helyezett csapattól, így is sikerült a dobogó második fokára felállnunk.

A Békés Megyei Egyéni Finomszerelékes Horgász Bajnokságon mindannyian részt vettünk. Bár egyénileg versenyeztünk, egymás segítésével, igyekeztünk ezt is csapatként megoldani, így viszonylag mindenki előkelő helyezést ért el. Ez fontos tényező volt számunkra, hiszen ennek a versenynek az egyéni teljesítményei alapján dől el, hogy kik képviselhetik a Békés megyét a Tagszövetségi Csapat Országos Bajnokságán (TCSOB). A verseny után a KHESZ felvette velünk a kapcsolatot, hogy szeretnék, ha a csapatunk tagjai is részt vennének a TCSOB-n, ahol a csapat összetételét egy U15-ös, egy U20-as, egy női, négy felnőtt és egy 55 év feletti kategória adja. A csapatból már páran részt vettünk előző évi TCSOB-okon, így nagyjából volt fogalmunk, hogyan is zajlik egy ilyen verseny. A létszám miatt szinte mindig Szegeden, a Maty-éren rendezik meg a viadalt, így próbáltuk felidézni az eddigi versenytapasztalatainkat a pályáról. A két tréningnapon próbáltuk a versenypályát feltérképezni, viszont azt tapasztaltuk, hogy a pálya egyik része halasabb volt, mint a másik. A pályán elsősorban pontyot, illetve apró kárászt kellet fogni. Az első tréningnapon szinte alig fogtunk pontyot, inkább csak apró kárászt. Második tréningnapon már egy feletetett részre ültünk le, a pálya szélső helyein edzettünk. Az első tréningnaphoz képest teljesen mást mutatott a pálya, szó szerint „ömlött a ponty”. Ez sajnos a versenynapra a taktikánkon kicsit változtatott, hiszen inkább a ponty horgászata volt számunkra a cél, viszont az apróhalat sem engedtük el. Versenynapokon próbáltunk egy vegyes pecát megvalósítani, viszont verseny után úgy összegeztük, hogy ez a taktika nem volt a legkifizetődőbb. Ezzel a horgászattal és felállással a csapat A Tagszövetségi Csapat Országos Bajnokságon a középmezőnyben végzett. Számunkra nagy megtiszteltetés volt, hogy a csapat nagy részét mi, fiatalok képviselhettük, hiába nem tudtunk dobogó vagy dobogó környéki helyezést elérni, viszont ezt is sikerként éltük meg, mivel rengeteg tapasztalatot és élményt nyújtott számunkra ez a verseny.

További csapatsikert jelentett a Békés Megyei Finomszerelékes Horgász Csapatbajnokság. Ahogy az megemlítésre került, jónéhány csapatbajnokságon pár ponttal mindig lecsúsztunk a dobogóról, hiszen ugyanazt a taktikát próbáltuk alkalmazni a délutáni fordulóban, mint a délelőtti fordulóban. A Békés Megyei Feeder Horgász Csapatbajnoksághoz hasonlóan a Békés Megyei Finomszerelékes Horgász Csapatbajnokságon a délelőtti fordulóban a keszegek megfogása volt a fő cél, viszont előző évi tapasztalatainkból kiindulva, a délutáni fordulóra a horgászaton kicsit változtatva, a keszegek mellett a nagyobb testű halakra is számítottunk. Ezzel a taktikával csapatunk összesítésben a dobogó második helyén végzett.

2022. évi terveink szerint – szabadidőnk függvényébe – minél több megyei egyéni versenyen szeretnénk részt venni, illetve tervben van az Országos Ifjúsági Bajnokságon ismételten szerepelni. Csapatszinten próbálunk hasonló szép eredményekkel dobogóra állni, mint a Békés Megyei Finomszerelékes Horgász Csapatbajnokságon, és a Békés Megyei Feeder Horgász Csapatbajnokságon, illetve részt szeretnénk venni az Országos Feeder Klubcsapat Bajnokságon is.

Végezetül pedig szeretnénk megköszönni a 2021-es évi támogatóinknak a csapatunkba vetett bizalmat, név szerint a Békési Horgász Egyesületnek, a Matchfishing Horgászbolt és SHE Szarvasnak, a Szeki Horgászboltnak és nem utolsó sorban a Körösvidéki Horgász Egyesületek Szövetségének is.